Verhalen door:

Sluiten Derks H.A.T.

Sluiten Derks, H.A.T.

Sluiten Eijgelsheim Eric

Sluiten Geugten J.E. van der

Sluiten Groot, Kees

Sluiten Hartsuiker, Cees

Sluiten Hofwijk J.W.

Sluiten IndonesiŽ

Sluiten Jonge, Jaap de

Sluiten Kol, van H.

Sluiten Kuin, Herbert

Sluiten Levert-van der Mijll Dekker, Els

Sluiten Melati van Java

Sluiten Nuhoff, Betsie

Sluiten Numans, Mary

Sluiten Pieters, Lody

Sluiten Putten, Krijn van

Sluiten Renesse, Lucie van

Sluiten Tebbenhoff H.

Sluiten Velleman, Luwi

Sluiten Verschuren, Naomi

Sluiten Weel, Ron van der

Hoorspel / Luisterboek

Sluiten Documentaire films

Sluiten Spoorloos

Sluiten Verhalen in PŤtjoh

Sluiten Boomsma, Graa

Sluiten Brooshooft. P (Toneel)

Sluiten Daum P.A.

Sluiten Dijk Ko van

Sluiten Hella Haasse

Sluiten Keuls, Hans

Sluiten Louis Couperus

Sluiten Mark Loman

Sluiten Multatuli

Sluiten Olaf J. De Landell

Sluiten Pramoedya Ananta Toer

Sluiten Soer Josephine

Sluiten Szťkely-Lulofs M.H.

Sluiten x - MP3 Software

Derks H.A.T. - Naar Ned. IndiŽ - 6.5



De Zeereis van Holland naar Ned. IndiŽ in oorlogstijd.

17 Maart - 19 Maart 1918

San Francisco - 5.

Kom je in de winkel om te kopen dan krijg je een soort sloof om op te zitten. Ze spreken voldoende engels om je aan een en ander te helpen. Wij vroegen een paar maal naar weg naar het station maar zij wezen ons steeds maar recht vooruit zoodat we maar liever een rikshaw namen. Dit is een hoog tweewielig karretje getrokken door een kerel die goed kon lopen. Je kan er maar alleen in zitten en je moet goed opletten dat ze dezelfde weg nemen als je met z'n tweeen of meer bent want in drukte en mengelmoes van straten en steegjes ben je elkaar zoo kwijt.
     

Wij gingen toen heelemaal niet rechtuit over de groote winkelstraat doch links en rechts door allerlei steegjes heen en waren in een ommezien aan het station. Wij en nog meerdere van de boot we waren in een groote club van een man of 20. Bij regen wordt je omsloten met een zeil waarin een klein venstertje van glas om door te kijken. Spoedig zaten we in de trein naar Tokio. Die trein was vuil en weinig comfortabel een heel verschil met onze trein van New York naar Frisc. afstand Yokohama Tokio is ongeveer 40 km. Langs de spoorlijn zijn in een reeks overal huisjes gebouwd en daarachter strekken zich de bouwlanden uit en rijzen de bergen omhoog. Het was een interessante tocht. We zagen daar voor de eerste keer de rijstvelden. Bij een tiental tussenstations ston de trein even stil en zag je het bekende oosterse druk doen van al die werkende menschen en vooral kooplieden. In Tokio aangekomen wandelden we door een mooie groote winkelstraat die ons naar een groot en mooi park leidde. In de verte zagen we hoog op de helling waarop dat park lag een groote drukte van menschen en aldaar aangekomen stonden wij vlak voor het paleis van de Mikado omgeven door een fantastisch mooie tuin met waterpartijen rustieke brugjes in boogvorm en een mooi paleis erg d... en veel mooie gebouwen er omheen allen met echte japansche dakvormen en veel beeldhouwwerk, werkelijk ets heel moois.



Daarna gingen we naar een Europeesch centrum met veel groote winkels en machtige warenhuizen door japanners gedreven. Als je die japansche warenhuizen binnen gaat moet je je schoenen uittrekken en krijg je zachte sandalen aan anders bechadig je de met japansche matten bedekte vloeren in de winkelgangen.
     

In een groot restaurant aten wij als eerste schotel: brood met visch in tomaten saus. Als tweede aardappelen met peterselie rijst met vleesch en spruitjes. ten derde : soep. Vierde: koffie ijs en gebak alles voor 1 Yen 20 = c.a. fl. 1,50 (oorlogskoers 1 Yen = fl. 1,25). Teruggaande deden we nog kleine inkopen. In dat restaurant aten we op de eerste verdieping. De trap daarnaar toe was aan beide kanten ingenomen door op een rij opgestelde japansch meisjes die daar bedienden en allen bogen zij eerbiedig als wij langs kwamen dat was een bijzonder mooie vertoning. s'Avonds terug in Yokohama liepen we door de fantastisch verlichte straten. De verlichting bestond uit hoofdzaak uit lampions soms hier en daar een helle electrische peer.
     

18 Maart. Om 8 uur zouden we vertrekken doch er waren geruchten over oorlogs contrabande en aanhouding van neutrale schepen, waardoor wij tot twee uur werden opgehouden. De kooplieden waren weer aan boord en wij kochten van alles en nog wat o.a. 2 theebladen een shawl en 3 serviezen en wat speelgoed.
     

19 Maart. Zoo begon gisteren een mooie reis zuidwaarts langs de mooie bergachtige kust naar Kobe waar wij vandaag om 4 uur aankwamen. Om 7 uur gisteren avond passeerden wij de heilige berg de Foetsie Jama en zagen meerdere kraters. Zolang het licht was bleven wij aan dek zagen vele schepen en scheepjes vlak langs ons heen gaan en het beweeg van de menschen aan boord van die schepen. De avond brachten wij door met schrijven aan Moeder en een spel kaart. Ook hedenmorgen genoten wij van de mooie kust en het beweeg in en op het water. Het water was zeer helder en een veelheid van kleurige exotische vischen omringde het heele schip. De visschers leven van rijst en vis. Zij eten met stokjes van vierkante houten borden. Die borden zijn door een schot in twee ongelijke deelen verdeeld waarin in het grootste deel de rijst en in het kleinste de vis in een soort saus. Om 4 uur lagen we voor de rede van Kobe en aldra kwamen de autoriteiten aan boord en stoomden wij de haven binnen.



Creatie datum : 25/10/2010 @ 13:15
Laatste wijziging : 25/10/2010 @ 15:51
Categorie : Derks H.A.T.
Pagina gelezen 3579 keren


Print preview Print preview     Print deze pagina Print deze pagina

Reacties op dit verhaal


Er heeft nog niemand gereageerd.


Share
Zoeken




Bezoekers 01-01-2008

 615357 Bezoekers

 3 Bezoekers online

TopArtikelen
^ Boven ^