Uw Indisch verhaal, hoorspel of luisterboek op Internet.

http://www.semarang.nl/verhaal/

Semarang 1995 (Levert-van der Mijll Dekker, Els)

Semarang 1995

De stad Semarang heeft nu bijna 1,3 miljoen inwoners.
De gemeentegrenzen zijn belangrijk uitgebreid.
Plaatsen als Kendal, Demak, Oengaran zullen binnenkort Semarangse voorsteden worden, straks misschien zelfs Ambarawa en Salatiga.
Als men deze nu al er bij rekent telt 'Groot-Semarang' 2,5 miljoen inwoners.
Desondanks is de stad geheel overvleugeld door het enorme Djakarta en het weinig kleinere Soerabaja.
Op het huidige Java bestaat immers een enorme trek van het platteland naar de steden.
Er is niet veel dat herinnert aan de Hollandse tijd van een halve eeuw geleden.
Alle straatnamen in Semarang zijn veranderd, de vooroorlogse Maleise, Chinese en Hollandse namen bestaan niet meer.
Het aantal Europese bewoners van Semarang is nu te verwaarlozen, het percentage etnische Chinezen gedaald tot onder de zes procent.
De weinige Semarangse Chinezen controleren echter alle economische activiteiten.
Alle bestuursfuncties, ook die bij douane en politie zijn in handen van Javanen.
De Chinezen hebben Indonesische namen aangenomen.
Chinese lettertekens zijn uit het straatbeeld verdwenen evenals de meeste bouwwerken en woningen in Chinese bouwstijl.
Karakteristieke bouwwerken ziet men nauwelijks, des te meer de smakeloze betonbouw die ook in andere Indonesische steden het gezicht bepaalt.
Hoogbouw heeft zijn intrede gedaan, mogelijk geworden door het vroeger onbekende fenomeen airconditioning.
Gelukkig is er nu een tendens om historische buurten en gebouwen te restaureren voor zover de magere stadsfinanciën het toelaten.
Een lijst is opgemaakt van projekten die daarvoor in aanmerking komen, meest bestaande uit nog aanwezige Hollandse en Chinese gebouwen.
In Semarang zijn sinds 1955 diverse instituten voor hoger onderwijs gevestigd.
Er studeren nu 40.000 jongeren op MBO-niveau of hoger.
Ook eindelijk is er de zolang gewenste diepzeehaven, toegankelijk voor beladen schepen tot 30.000 ton.
Een containerterminal is in aanbouw.
Naast de haven en het vliegveld verrijzen uitgestrekte industrieterreinen.
Het Semarangse wegverkeer is enorm.
Ondanks de aanleg van vierbaans ring-wegen zijn er dagelijks opstoppingen.
Trein en stations bestaan nog steeds en onderscheiden zich nauwelijks van die uit 1940.
De bekende Semarangse aloen-aloen is verdwenen en volgebouwd.
Elders tussen voormalig Tjandi en de benedenstad is een nieuw stadscentrum ontstaan met grote winkelcomplexen.
De open plekken in en om de oude stad zijn ook volgebouwd, het geheel wordt omzoomd door uitgestrekte kampongs.
Het vliegveld is gemoderniseerd en uitgebreid zodat het geschikt is voor interna-tionale vluchten.
De oude stadsfuncties als handelscentrum en exportplaats voor agrarische produkten zijn verloren gegaan.
In plaats daarvan is Semarang nu een centrum geworden voor onderwijs en lichte industrie, de laatste gebaseerd op lage lonen.