Verhalen door:

Sluiten Derks, H.A.T.

Sluiten Eijgelsheim Eric

Sluiten Geugten J.E. van der

Sluiten Groot, Kees

Sluiten Hofwijk J.W.

Sluiten IndonesiŽ

Sluiten Jonge, Jaap de

Sluiten Kol, van H.

Sluiten Kuin, Herbert

Sluiten Levert-van der Mijll Dekker, Els

Sluiten Melati van Java

Sluiten Nuhoff, Betsie

Sluiten Numans, Mary

Sluiten Pieters, Lody

Sluiten Putten, Krijn van

Sluiten Renesse, Lucie van

Sluiten Tebbenhoff H.

Sluiten Velleman, Luwi

Sluiten Verschuren, Naomi

Hoorspel / Luisterboek

Sluiten Documentaire films

Sluiten Spoorloos

Sluiten Verhalen in PŤtjoh

Sluiten Boomsma, Graa

Sluiten Brooshooft. P (Toneel)

Sluiten Daum P.A.

Sluiten Dijk Ko van

Sluiten Hella Haasse

Sluiten Keuls, Hans

Sluiten Louis Couperus

Sluiten Mark Loman

Sluiten Multatuli

Sluiten Olaf J. De Landell

Sluiten Pramoedya Ananta Toer

Sluiten Soer Josephine

Sluiten Szťkely-Lulofs M.H.

Sluiten x - MP3 Software

Boomsma, Graa - De Atjeh knoop


Een hoorspel,
naar het gelijknamige boek

"De Atjeh-knoop"

van
Graa Boomsma

(Hoorspel Indisch, IndiŽ, IndonesiŽ)

De Atjeh-knoop



De Atjeh knoop

Daarin haalt de hoofdpersoon (Graa Boomsma), tijdens een taxi-rit, behoedzaam en begripvol herinneringen op aan het IndiŽ-verleden van zijn zojuist overleden vader. Ook Boomsma's eigen vader liet zich, als zoveel andere soldaten, eind jaren veertig naar Nederlands-IndiŽ verschepen om er de eer van het vaderland te redden. Terug in Nederland werd er over de drie grimmige jaren nauwelijks iets gezegd. Boomsma was, zegt hij, nog volop met zijn vader in gesprek toen deze, net als de vader uit De Atjeh-knoop, in 1977 overleed. 'Het verhaal is het resultaat van tien tot vijftien jaar gesprekken die soms, en altijd in flarden, werden gevoerd. Veel heb ik onthouden, veel schreef ik op in het dagboek dat ik vanaf mijn vijftiende bijhield.'

Boomsma dwong zich, tijdens het schrijven van zijn verhaal, tot identificatie met de vader-figuur. 'Daardoor heb ik mijn vader beter leren begrijpen. Vroeger was ik niet bereid me in zijn werkelijkheid te verplaatsen. Ik voelde vooral boosheid en verbittering. Nu zie ik in dat ik hem heb onderschat. Hij heeft veel dingen voor mij opgeruimd. Het christelijk-historische erfgoed, bijvoorbeeld. Ik hoefde me niet te verweren tegen de intolerantie van de godsdienstbeleving.'

Met De Atjeh-knoop rondde Boomsma een periode uit zijn leven af. 'Ik heb het gevoel dat ik mijn vader nog een keer, en nu voorgoed, ten grave heb gedragen. Over hem ben ik uitgesproken. Het materiaal is uitgeput.'

Maar je weet het nooit zeker. Om met de historicus Von der Dunk te spreken: het verleden is geen lade in het bureau die je op slot kunt doen. 'Het scheelt als je je dat realiseert. Dan blijf je waakzaam. Schrijven is een activiteit die onveilige kanten moet hebben. Als je besloten hebt hoe de wereld in elkaar steekt, houd je op met nadenken. En kun je net zo goed ophouden met schrijven. Het is de dood in de pot.

--------------------------------------------------

Bewerking: Auteur: Graa Boomsma
Regisseur: Peter Te Nuyl
Bijkomende info: Technische realisatie: Paul Gies
Totale duur: 0:41


Rolbezetting

    * Hajo Bruins (de man, Gerard)
    * Andrť Van den Heuvel (zijn vader)
    * Kitty Janssen (zijn moeder)
    * Walter Commelin (begrafenisondernemer)
    * Hanneke Riemer (juffrouw in het reisbureau)
    * Peter Aryans (zijn grootvader)
    * Maria Stiegelis (huishoudster)
    * Pieter Lutz (oom)
    * Chaim Levano, Rense Westra, Tabe Bas (drie boeren op de begrafenis)




Creatie datum : 01/05/2011 @ 09:27
Laatste wijziging : 02/05/2011 @ 23:17
Categorie : Boomsma, Graa
Pagina gelezen 4994 keren


Print preview Print preview     Print deze pagina Print deze pagina

Reacties op dit verhaal


Er heeft nog niemand gereageerd.


Share
Zoeken




Bezoekers 01-01-2008

 637722 Bezoekers

 5 Bezoekers online

TopArtikelen
^ Boven ^